Ik geef al langer workshops Pendelen. En toch was ik niet eerder op het idee gekomen om mijn ideale klant uit te pendelen.

Tot ik mijzelf een hele korte deadline had gesteld om binnen minder dan twee weken met een compleet nieuwe cursus (en alles eromheen) online te gaan.

Waar te beginnen?

Ik had weinig tijd en kwam op het lumineuze idee om elke vraag aan mijn pendel te stellen. Het had mij op persoonlijk vlak al zo goed geholpen, en ook met enkele vragen over mijn bedrijf. Dus waarom zou ik de gok niet wagen en het breder inzetten?

Zo besloot ik de pendel toe te passen op mijn mijn ideale klant. Voor mij een echt hoofdpijn dossier! Want helder kreeg ik het nooit. Kiezen voor een specifieke doelgroep, was voor mij moeilijk. Ik wilde mijn dienst aan iedereen aanbieden.

Ik had, naast mijn MPOP businesstraject, ook nog geld uitgegeven aan een marketingcoach om mij hierbij te helpen en daarna een branding expert. En nog steeds had ik het niet helder!

Maar vanochtend wel. In 2 uur wel te verstaan! Ongelofelijk!!

Welk promotiekanaal gebruiken?

Hoe ik dat heb gedaan?

Ik ben alle onderdelen van mijn ideale klant nagelopen. Je kent het wel: sector, leeftijd, hobbies, interesses, angsten, verlangens… Bij elk onderdeel maakte ik een lijst van alle mogelijke opties die ik kon bedenken. En als ik niets wist, zocht ik het via google op.

De lijstjes heb ik vervolgens uitgependeld. En hoe gaaf om telkens weer te zien dat de pendel hard uitslaat bij een bepaalde optie. Dan weet je dat je goed zit.

En wat bleek?

De doelgroep waarvan ik dacht dat het mijn ideale doelgroep was, was het niet!

Mijn ideale klant blijkt de zelfbewuste ZZP`er te zijn. Die al gekozen heeft voor een vrij leven en nu de volgende stap maakt naar een nog vrijer leven. Het geld wil verdienen met iets wat hij/zij heel leuk vindt. En dus niet de spirituele vrouw die ik voorheen dacht dat het was.

Tja, en toen ik dat ging zien, mijn oude opzet durfde los te laten, vielen de kwartjes op zijn pek en ging het ineens n alle kanten stromen.

Want daar kon ik mij heel goed in verplaatsen! Ineens had ik een duidelijke niche (hè hè) en werden mijn stukken, mijn aanbod, mijn diensten, mijn titelkopjes helder… ALLES werd beter!

Niet gek dat het voorheen nog niet zo liep of dat mensen niet helemaal begrepen wat ik deed.

En nu? Nu maak ik overal lijstjes van en pendel al mijn business vragen uit.

De doelgroep waarvan ik dacht dat het mijn ideale doelgroep was, was het niet!